Wat is de juiste spanning voor een ketting?

Het is lastig uit te leggen hoe strak een motorketting gespannen moet staan, want het verschilt per motor. Een goede stelregel is dat de ketting nooit mag gaan “klapperen” tijdens het rijden, dan staat hij te slap afgesteld . Dit kun je vaak horen bij het remmen op de motor of het optrekken. Een te slappe ketting slijt veel sneller en dit kun je oplossen door het achterwiel naar achteren te verplaatsen, de ketting te vervangen, of soms zelfs een binnen en buitenschakel te verwijderen, mits je in het bezit bent van een ketting met sluitschakel of een passende klinkschakel. Een nieuwe ketting kan na enkele honderden kilometers nog steeds wat rekken, dus is het zaak hier goed op te letten.

Een andere goede vuistregel is dat je ketting, vlak achter de kettinggeleider boven op de achterbrug maximaal 3, vingerdiktes omhoog moet kunnen trekken. Echter, bij off-road motoren mag dit wat meer zijn, gezien de grotere veerweg en hardere klappen die de motor opvangt. Een te strak gespannen ketting op een crossmotor kan bij het landen na een sprong veel schade aan de versnellingsbak veroorzaken door het trekken aan het voortandwiel.

Bel ons op
085 487 3470

Mail ons op
info@motorketting.nl

© 2022 Motorketting.nl | KVK 08054388 | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp: Met Timm | Technische realisatie Sieronline B.V.