Tips and Tricks!

Heel vaak wel. Veel van onze klanten zijn echte sleutelaars dus hebben we veel ervaring met zelfbouw projecten. Soms gaat het om een verlengde achterbrug, een zelfgemaakt frame of een motor met het motorblok van één motorfiets, en het achterwiel van een andere motorfiets. Wij kunnen makkelijk nagaan welke tandwielen u zoekt en hebben de […] Lees verder »

Jazeker! 532 en 630 kettingen hebben een andere inwendige breedtemaat. Dit geldt voor zowel de ketting als voor de tandwielen. Dit komen we regelmatig bij motoren Kawasaki en Suzuki van begin jaren ’80. Motoren van een latere periode gebruiken allemaal 530 ketting, maar voor veel motoren zijn en nog 532 of 630 kettingsets beschikbaar. Deze […] Lees verder »

Onder motorrijders worden kettingwielen vaak tandwielen genoemd. Graag leggen we als specialisten op het gebied van industriële aandrijftechniek graag kort het verschil uit. Op een kettingwiel loopt altijd een ketting. Een tandwiel loopt altijd over een ander tandwiel (bijv. versnellingsbak) of een getand oppervlak zoals een tandheugel (bijv. ophaalbrug). Bij een motorfiets spreken we dus […] Lees verder »

Voer op onze website in het filter het juiste merk, type en bouwjaar. Ons zoeksysteem geeft voor elke motor vanaf ca. 1980 de beschikbare kettingsets en ketting. Hierbij gaan we uit van de originele kettingmaat, overbrengingsverhouding en kettinglengte. Als u een andere kettinglengte of ander tandental zoekt, of u wilt de tandwielverhouding aanpassen is dit […] Lees verder »

Ja, dat kan. De overbrengingsverhouding (of tandwielverhouding) van een motorfiets kun je makkelijk aanpassen door kettingwielen met een ander tandental te monteren. En hiermee kun je dus ook de rijeigenschappen van je motor aanpassen. Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel laten de motor sneller optrekken met een minder hoge topsnelheid. Het omgekeerde principe brengt […] Lees verder »

Tekenen van een versleten ketting. Er zijn een aantal zaken waar men op kan letten om te zien of uw ketting, of kettingset, vervangen dient te worden: Als een ketting stijve stukken vertoont en niet meer buigzaam is. Als er veel speling tussen de rollen en de bus zet, of als er rollen kapot of […] Lees verder »

Naast het smeren van de ketting is ook het reinigen belangrijk. Bij gebruik op de weg adviseren we dit eenmaal per 1000 km te doen, bij normaal gebruik. Gebruik hiervoor geen diesel vanwege de additieven die er tegenwoordig in zitten, maar een niet agressieve kettingreiniger, die de rubber O-ringen of X-ringen niet aantast. Wij adviseren […] Lees verder »

Wij adviseren om eens per 500 km uw ketting te smeren bij het gebruik van de S100 of Interflon kettingsprays. Spuit dan altijd aan de binnenzijde van de ketting, zodat bij hogere snelheden het kettingvet in de ketting wordt geduwd door de middelpunt vliedende kracht. Kijk daarbij uit dat niet te veel kettingspray wordt aangebracht, […] Lees verder »

Een sluitschakel is demontabel, door het gebruik van een clip, oftewel visje. Vaak vind je deze bij lichtere motoren, en off-roadmotoren, of bij kettingen zonder afdichtingsring. Dit stelt je in staat de ketting makkelijk te demonteren, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Hierbij is het belangrijk dat de open zijde van het visje […] Lees verder »

Dit is goed te zien aan de doorsnede van de afdichtingsring tussen de platen van de binnen- en buitenschakels. Deze ring is er voor bedoeld om de smering die tijdens de productie tussen de schakelpennen en de bus is aangebracht, op zijn plaats te houden. En om water en vuil buiten te houden. Hier speelt […] Lees verder »

Het is lastig uit te leggen hoe strak een motorketting gespannen moet staan, want het verschilt per motor. Een goede stelregel is dat de ketting nooit mag gaan “klapperen” tijdens het rijden, dan staat hij te slap afgesteld . Dit kun je vaak horen bij het remmen op de motor of het optrekken. Een te […] Lees verder »

Welke maat ketting heb ik op mijn moter is een veelgestelde vraag die wij bij Motorketting.nl vaak gesteld krijgen zowel voor nieuwstee , samengebouwde of oldtimer motorfietsen. Hier onder op een rijtje de belangrijkste gegevens / maten die we nodig hebben : – P = steek v/d ketting of te wel hart op hart pen v/d ketting […] Lees verder »

Wij geloven dat de gemiddelde motorrijder zelf zijn ketting en tandwielen van vervangen, mits je wat ervaring hebt met sleutelen en enigszins technisch bent aangelegd. Als je van jezelf weet dat je 2 linker handen hebt, vraag dan een ervaren sleutelaar om je te helpen. Wij denken dat veel motorrijders het leuk vinden om zelf […] Lees verder »

Bel ons op
085 487 3470

Mail ons op
info@motorketting.nl

© 2022 Motorketting.nl | KVK 08054388 | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp: Met Timm | Technische realisatie Sieronline B.V.